Svar: Cykelstol eller anhænger?

18. juli 2010

Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære Mor

Der er fordele og ulemper ved begge dele og hvorvidt man skal vælge cykelstol eller cykelanhænger afhænger helt af ens behov.

Med den alder din datter har nu, vil hun godt kunne sidde i en cykelstol og det kan være praktisk at have hende der, når du kun har hende du skal have med. Du har føling med hvordan hun har det, det er lettere at sætte hende og tage hende ud af stolen og så er en cykelstop noget billigere end en cykelanhænger.

Ulempen ved en cykelstol er at hun naturligt bliver udsat for vind og vejr, hun bliver våd, når det regner, sner osv. Det lyder på dit brev som om at I cykler hele året og ikke benytter jer af bil, så derfor vil en cykelanhænger ofte være en bedre løsning, når man skal kunne køre af sted uanset vejr og vind.

Hun er lidt mere udsat i en cykelstol, også i forhold til at du evt. falder med hende. Det kan ske at man vælter, hvis det f.eks. er glat og cyklen bliver naturligt mere ustabil med et barn bag på ... En cykelanhænger stabiliserer måske cyklen lidt mere og der skal mere til at det går ud over hende, hvis du vælter med cyklen.

En cykelanhænger kan bruges til flere formål, alt efter hvilken model man køber og har man flere børn der skal transporteres kan det være praktisk...

En tredje mulighed du kunne overveje er at købe en ladcykel, ...

Annonce

... f.eks. en Christianiacykel en Nihola cykel eller en kangaroo-bike fra winther, hvor man har barnet/børnene foran sig og kan holde øje med dem, imens man cykler. Det er faktisk en rigtig god løsning og de bliver derfor også mere og mere populære. De er sikre, stabile, barnet sidder i tørvejr og man har styr på, hvad der foregår.

Generelt gælder at man skal sørge for at sikkerheden er i orden uanset hvad model man vælger. Barnet skal være korrekt fastspændt og skal sidde godt. Der skal være et godt sæde at sidde på, korrekte seler, barnet må ikke kunne komme til skade i hjulene, det er godt hvis der er affjedring, så barnet ikke får unødige stød gennem kroppen, hvis vejen er ujævn og så skal man naturligvis huske cykelhjelmen.

Det vil også være en rigtig god idé at tænke et par år frem i tiden, hvis i planlægger at få flere børn, som skal transporteres samtidig, kan dette ligeså godt komme med ind i overvejelserne nu ...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Og så vil jeg også sige, at man ofte kan købe f.eks. ladcykler brugt. Det er jo lidt af en investering hvis man skal købe den fra ny, men det kan godt lade sig gøre at købe brugte gode cykler :)

Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke i jagten - håber I finder noget godt, det passer til jer og jeres behov :o)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.