Svar: Cykelstol eller anhænger?
18. juli 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Mor
Der er fordele og ulemper ved begge dele og hvorvidt man skal vælge cykelstol eller cykelanhænger afhænger helt af ens behov.
Med den alder din datter har nu, vil hun godt kunne sidde i en cykelstol og det kan være praktisk at have hende der, når du kun har hende du skal have med. Du har føling med hvordan hun har det, det er lettere at sætte hende og tage hende ud af stolen og så er en cykelstop noget billigere end en cykelanhænger.
Ulempen ved en cykelstol er at hun naturligt bliver udsat for vind og vejr, hun bliver våd, når det regner, sner osv. Det lyder på dit brev som om at I cykler hele året og ikke benytter jer af bil, så derfor vil en cykelanhænger ofte være en bedre løsning, når man skal kunne køre af sted uanset vejr og vind.
Hun er lidt mere udsat i en cykelstol, også i forhold til at du evt. falder med hende. Det kan ske at man vælter, hvis det f.eks. er glat og cyklen bliver naturligt mere ustabil med et barn bag på ... En cykelanhænger stabiliserer måske cyklen lidt mere og der skal mere til at det går ud over hende, hvis du vælter med cyklen.
En cykelanhænger kan bruges til flere formål, alt efter hvilken model man køber og har man flere børn der skal transporteres kan det være praktisk...
En tredje mulighed du kunne overveje er at købe en ladcykel, f.eks. en Christianiacykel en Nihola cykel eller en kangaroo-bike fra winther, hvor man har barnet/børnene foran sig og kan holde øje med dem, imens man cykler. Det er faktisk en rigtig god løsning og de bliver derfor også mere og mere populære. De er sikre, stabile, barnet sidder i tørvejr og man har styr på, hvad der foregår.
Generelt gælder at man skal sørge for at sikkerheden er i orden uanset hvad model man vælger. Barnet skal være korrekt fastspændt og skal sidde godt. Der skal være et godt sæde at sidde på, korrekte seler, barnet må ikke kunne komme til skade i hjulene, det er godt hvis der er affjedring, så barnet ikke får unødige stød gennem kroppen, hvis vejen er ujævn og så skal man naturligvis huske cykelhjelmen.
Det vil også være en rigtig god idé at tænke et par år frem i tiden, hvis i planlægger at få flere børn, som skal transporteres samtidig, kan dette ligeså godt komme med ind i overvejelserne nu ...
Og så vil jeg også sige, at man ofte kan købe f.eks. ladcykler brugt. Det er jo lidt af en investering hvis man skal købe den fra ny, men det kan godt lade sig gøre at købe brugte gode cykler :)
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke i jagten - håber I finder noget godt, det passer til jer og jeres behov :o)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske